onsdag 30 juni 2010

midsommar

jag hade en macaronbestälnning till midsommar. jättekul och jag passade då på att göra de finaste och godaste macaronerna hitintills. jag är fortfarande förundrad.
bilderna gör dom inte rättvisa:

två sorter var beställda. citron och rabarber. jag gjorde tre. en rabarber, en fläder/citron och en xante med mjölkchokladganache. den sista blev favoriten.
tänkte att jag skulle bjuda på recepten till fyllningarna men först lite om hur det går till när jag bakar och väljer recept. när det rör sånt som måste vara exakt så följer jag noggrant recept som jag hittar på internet eller i mina kokböcker. ibland ändrar jag om såklart. fyllningar och liknande hittar jag antingen på själv (experimenterar fram) eller så får jag inspiration från ett annat recept och utgår från det.

rabarberfyllning:

200g rabarber
lite rörsocker
ev vaniljstång, ingefära, fläder eller vad du tycker passar
2 eller tre gelatinblad.

koka upp socker smaksättning och rabarber i en kastrull. koka försiktigt tills rabarbern är mjuk. lägg gelatinbladen i kallt vatten. ta upp och smält dom i den varma rabarberkompotten. ställ svalt. när den stelnat är den klar att bres på macaroner.

fläderganache med vit choklad:

1 dl outspädd flädersaft
lite mindre än 1 dl grädde
100g vit choklad
lite citronsaft

reducera flädersaften till hälften. koka upp med grädde och citron. rör i fint hackad vit choklad. ställ svalt tills det stelnar och kan bres på macaron eller tårta.

mjölkchokladganache:

150g mjölkchoklad
1dl vispgrädde
35g smör

hacka chokladen och lägg tillsammans med grädde i en kastrull. värm tills chokladen smält och rör då i smöret. ställ kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar